Op 13 januari gaan we het hebben over de schepping. De afgelopen periode zijn er verschillende artikelen voorbij gekomen in de media over dit onderwerp. De aanleiding om schepping op te nemen als een van onze onderwerpen was een artikel van Ellen van Wolde: 'Openingszin Bijbel klopt niet' (Trouw, 8 oktober 2009).
Duidelijk wordt ook op de website dat de gedachte ´scheppen is scheiden´ niet origineel is, maar wel tot een brede discussie leidt, met gedachten over het bestaan van God en hoe letterlijk de beschrijvingen in de bijbel en in bijzonder het scheppingsverhaal genomen kunnen of moeten worden.
Van hier uit is de stap naar het bestaan van evolutie in het afgelopen jaar van Darwin snel gemaakt. Een korte opsomming van de theorie van Darwin is beschreven in wikipedia .
Binnen de religieuze context is de vraag of dit betekent dat de mens niet geschapen is maar ontstaan snel gesteld. Binnen het creationisme wordt hier dieper over nagedacht. Omdat er altijd door de tijd een 'goed versus fout' discussie ontstaan is rondom het woord ´creationisme´ ontstaan er natuurlijk nieuwe benamingen voor de gedachtenworsteling rondom dit onderwerp, zoals bijvoorbeeld 'theistische evolutie'.
Intrigerend aan deze discussies vind ik zelf de afstand die men doorgaans neemt tot het onderwerp en de aanname dat men het geheel kan overzien. Men gaat er van uit dat de tijd een vast gegeven is. Interessant is in dit licht de verhandeling ´Druk, druk, druk´ van Pieter Hoexum (Trouw, 2 januari 2010). Wat hierin naar voren komt is dat er iets is als 'tijdsbeleving´ en 'kloktijd' en dat er naast de definitie van Arisitoteles´ tijd (tijd is de 'maat van verandering') ook andere interpretaties zijn. Een klein beetje googlen verder kom je bijvoorbeeld bij Plotinus, die het niet eens was met Aristoteles.
Een salliant detail is dat Aristoteles deze definitie beschrijft in de 'Fysica', waarin hij natuurwetenschap definieert en hiermee zijn tijdsdefinitie direct koppelt aan de natuurwetenschap. Uiteraard is dit zeer relevant voor de praktische, fysieke, aspecten van de schepping, dat gene waarmee men in de praktijk van alledag geconfronteerd wordt. Maar of deze ook werkt voor de niet-fysieke aspecten van de schepping?
Kortom: genoeg stof om een tijdje stil te staan bij onze plaats in de geschiedenis van de mens en de intenties van God hierbij.
Abonneren op:
Reacties posten (Atom)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten